04-8412196   


"דיאלוג עם הנוף"

מתוך מגזין "בית וגן"

 

דיאלוג עם הנוףהמוטו שהנחה את האדריכליות טובה דוד וצילה רייזר בתכנון הבית במושבה בעמק יזרעאל, היה לשלב בו את הטבע הכפרי ואת נוף הסביבה. את גולת הכותרת של הרעיון התכנוני מהווה פטיו פנימי מוקף קירות זכוכית שבתוכו נשתל עץ זית וסביב מיקומו המרכזי נרקמה זרימת החללים.

נתוני הפתיחה של המגרש שנרכש במושבה, היוו פתיח מבטיח להגשמת חלומם של בעלי הבית על איכות חיים בסביבה כפרית שלווה: מגרש ישר המשתרע על דונם ורבע ומשקיף באין מפריע על נופו של עמק יזרעאל. ללא ספק מקום ספוג רוגע ויופי להתרווח בו עם סיומו של יום עבודה בעיר ההומה.

 

תכנון ועיצוב הבית הופקד בידי האדריכליות טובה דוד וצילה רייזר, שתוך התחשבות בדרישות פרוגראמה שהציגו בני הזוג, השכילו למצל את נתוני השטח ולעצב את חלקת אלוהים הקטנה שביקשו לעצמם, כאשר הרציונל שהנחה את עבודתן היה לשלב את הנוף הסביבה בתוך נוחות מגורים, כחלק בלתי נפרד מאיכותה. מבחינה צורנית הגדירה הפרוגראמה העדפה למבנה מואר עם זיקה לסגנון ים-תיכוני ושילובים של אבן וקשתות, מוטיבים החביבים על בני הזוג. באשר לתכנון חללי הפנים. הוגדרה חלוקה רצויה של מפלס אחד ויחידה נפרדת לילדים, תקנות הבנייה במקום מתירות להקים מבנה ששטחו הכולל הוא 300 מ"ר, כאשר לגבי קומת הקרקע קיימת הגבלה של 250 מ"ר. זו, כמו גם גודלו של המגרש, אפשר לפרוש את הבית ברווחה בקומה אחת, כמבוקש, ואף שרתו את הדרישה ליצור יחידת מגורים עבור הילדים הבוגרים שמקומה בקומה עליונה.

 

פתיחת הדלת מפגישה את הבאים עם פטיו פנימי מוקף קירות זכוכית שבתוכו, בינות צמחיית כיסוי צבעונית, נשתל עץ זית בעל גזע פיסולי-אלמנט מפתיע ומרהיב ביופיו שיותר מכל מדגיש את מטרת התכנון לשלב את הטבע כחלק בלתי נפרד מנוף הבית. מעבר למראה המרשים שהוא יוצר, מהווה הפטיו מוקד מרכזי בתכנון הפנים, לב הבית שסביבו נרקמה זרימת החללים: מסדרון המוליך לאגף חדרי השינה מימינו, אגף ציבורי משמאלו, וגרם מדרגות לקומה עליונה בסמוך לו.

 


השטח הגדול מבהיר היטב את יחסי הגומלין בין חוץ ופנים כשהוא מוקף בפתחים רבים וגדולים בעלי נוכחות דומיננטית בחלל. כל פתחי המעטפת האחורית – חלונות ודלתות יציאה לגינה, תוכננו כפתחים גבוהים מקושתים ומקושטים, בעלי אדן פנימי רחב ונתונים במסגרות דקורטיביות של פרופיל בלגי עם פתיחת כנפיים וקשת עליונה בה שולבו זכוכית חלבית ועליה עיטור ברזל דמוי פרח. חלונות ככלל, שולבו בכל חללי הבית בתשומת לב מוקפדת לאופן שילובם כך, שמכל אחד מהם אפשר יהיה "לתפוס" משהו מהנוף. מוטיב דומיננטי נוסף שבא לידי ביטוי בתכנון הבית, בתוכו פנימה ומחוצה לו, הוא השימוש הרב באבן לסוגיה ובמגוון עיבודים היוצרים גיוון חומרי ועושר צורני. חיפוי המבנה נעשה תוך שילוב של אבן כורכר טבעית כרצועת מסד וטיח בחלקו העליון, כאשר אופן טיוח הפינות, העגלגל משהו, מרכך את קוויו ומעניק תחושה פלסטית. שימוש בכורכר טבעי נעשה גם לתיחום חיצוני של החלונות שבמעטפת החיצונית.

 

חלל המגורים רחב ידיים ומרשים, וחלוקתו לאזורים, שכמו חוצה אותו לאורך, אינה פוגעת בתחושת המרחב ובו בזמן מגדירה אותם בבירור: לצדו האחד מוקמו המטבח ופינת האוכל ובצדו השני שתי פינות ישיבה. המטבח הופרד מחלל המגורים באמצעות קיר חלקי שנבנה בין שני עמודים, האחד תומך והשני, זהה לו שנבנה לצורך העניין, ובצדו הפנימי שולבה גומחה להצבת המקרר. בין המטבח ובין פינת האוכל הרשמית בהמשכו, מפריד קיר/דלפק נמוך המאפשר הגשה נוחה אל שולחן כמו גם הנאה ישירה ממראה הנוף הנשקף מבעד לפתחי היציאה לגינה. במטבח החמים, בו שולבה גם פינת האוכל "יומיומית", כולל יחידות  תחתיות עשויות עץ בוק במרקם "פצוע" ומעוצבות בקווים נקיים. הדגש הרב שהקדיש התכנון והעיצוב להיבט הפונקציונאלי בא לידי ביטוי במשטח העבודה רחב ונוח עשוי אבן קיסר המקיף כמעט את כל שטחו וכן במזווה מרווח מתוכנן בצמוד אליו. תשתיות מיזוג האוויר שהותקנו בחלל הוצנעו בהנמכות תקרה שצורניותה הרבועה  תורמת נופך מעוצב למראה. ארגון חלל המגורים ועיצובו, נרקמו לאחר שאדריכליות טובה דוד וצילה רייזר, כמנהג, ביקרו בביתם הקודם של בני הזוג ועמדו על אהבתם הרבה לחפצים נאים שנאספו על ידם במהלך השנים. בהתאם לכך, למשל, תוכננה בו גומחה להצבת פסנתר, מיקום תנור הברזל היצוק נקבע מראש, והתכנון ככלל נתפר כך, שלכל אחד מפריטי הריהוט והנוי הרבים שברשותם יימצא מקום.  ואכן, מינימליזם הוא מושג רחוק מאד שהגודש המאפיין את העיצוב, אשר בכל חלל אחר, קטן יותר, עלול היה ליצור עומס יתר אך כאן, בחלל בהינו רחב דיו ותוכנן לכך עד כמה  שניתן מראש, יוצר מארג מגוון וחמים שערכו טמון באמירה אישית. פריטי הריהוט מלמדים על זיקה לסגנון עתיק כמו גם לחומרים טבעיים ולפריטים מעוצבים בעבודת יד. כך, למשל, אפשר למצוא בחלל נברשות עתיקות לצד קונזולה עשויה מעמד ברזל בעבודת נפחות עם משטח אבן, חפצי חן עתיקים לצד כלים בעיצוב עדכני, ושילובים אקלקטיים.

 

המטבח שבחלל המגורים מעוצב בקווים נקיים וכולל יחידות תחתיות עשויות עץ בוק במרקם "פצוע". ומשטח עבודה רחב עשוי אבן קיסר המקיף כמעט את כל שטחו. החלון שמעליו מוקם בהעמדה זוויתית על מנת לאפשר מבט אל הנוף גם משטח המטבח.

 

אל אגף החדרים המצוי מעברו השני של הפטיו, לב הבית, מוליך מסדרון רחב ידיים, והוא כולל את חדרה של הבת הצעירה + חדר רחצה, חדר עבודה, חדר כביסה-שרות ויחידת הורים הכוללת חדר רחצה מפנק ומאובזר כראוי. חדרי השינה המרווחים רוצפו בפרקט ליצירת אווירה חמימה, בשטחם תוכננו חדרי ארונות נוחים, וכמובן חלונות רחבים הפונים אל הנוף. פרט ארכיטקטוני מעניין, שיכול לשמש אף למטרת אוורור, הם שלושה פתחים קטנים ורבועים שנפרצו בגובה אחד מקירות חדר השינה ובתוכם שולבה זכוכית כחולה. כחול ככלל, הוא אחד הגוונים האהובים על בעלת הבית ונוכחותו מלווה את חללי הבית בשילובים שונים.

תכנונו ועיצובו של גרם המדרגות המוביל לקומה העליונה הפך אותו לאלמנט בעל משמעות ארכיטקטונית ונוכחות שמעניקה לחלל מימד נוסף. כמו המדרון הוא מצטיין במידות רוחב נדיבות ואת גובהו הכפול מלווה חלון מאורך עם עיטורי ברזל בדומה לעיטורים ששולבו בחלונות המקושתים. בקצה הקיר של גרם המדרגות, בסמוך לתקרה, נפער פתח עגול עם זכוכית כחולה, שאף כאן, כמו בחדר השינה, תורם עניין ויזואלי, יוצר משחקי אור נאים המשתנים בהתאם לשעות ביממה, ויכול לשמש אף למטרת אוורור. החלל שנותר מתחת לגרם המדרגות חופה בחלוקי נחל ומשלים את המראה המעוצב.

 

קומה זו כוללת שני חדרי שינה החולקים חדר רחצה משותף, סלון ומרפסת גג גדולה המשקיפה אל הנוף. החלל הקורא להתרווח בו בכיף – משאת נפש של כל מתבגר/בוגר, ו/או של הוריו.... תכנון הקומה, במערך התכנון הכולל של הבית, אף נעשה כך, שבעתיד יוכלו להוות יחידת מגורים עצמאית עם כל התשתיות הנדרשות.

 

את הבית סובבת גינה נאה שבחזית האחורית כוללת ורחבת ידיים המשתרעת מול הנוף ומול עיני היושבים שביציאה מחדר מגורים, מדגישה ומשלימה את סיפור הכפרי ונוף הסביבה הם חלק ממרקמו הפנימי.

 

חזיתו האחורית של הבית. חלונות גדולים ומקושתים שנתחמו במסגרת אבן יוצרים מראה עשיר של קיר קשתות ע"י צביעה בגוון אפרסק. הרחבה המרוצפת ביציאה מחדר המגורים מחופה בפרגולה בנויה בדומה למבואת הכניסה.

 

דיאלוג עם הנוף